הסבת דוח משטרה בישראל: מדריך מעמיק 2024

פירוק חברה מרצון

בישראל, עבירות תנועה הן עניין שבשגרה, והן מטופלות בעיקר באמצעות דוחות שמנפיקים שוטרי התנועה או מצלמות אוטומטיות. אחד המושגים החשובים בהקשר זה הוא "הסבת דוח משטרה" – פעולה שבמסגרתה מועבר הדוח לנהג אחר, אם אותו נהג ביצע את העבירה בפועל, ולא בעל הרכב שאליו נרשם הדוח. הסבת דוח משטרה היא הליך נפוץ בישראל, ולרוב מתבצע כאשר בעל הרכב אינו זה שנהג בזמן ביצוע העבירה.

מהי הסבת דוח משטרה?

כאשר דוח תנועה נרשם על רכב, בין אם על ידי שוטר ובין אם על ידי מצלמה, הוא נשלח אל בעל הרכב הרשום. ברוב המקרים, הדוח מונפק אוטומטית על שמו של הבעלים הרשומים של הרכב, ללא התייחסות לשאלה מי נהג בפועל בעת העבירה. במקרים רבים, בעל הרכב אינו זה שנהג בזמן ביצוע העבירה – הרכב עשוי להיות מושכר, מושאל לחבר או לבן משפחה, או נהוג על ידי עובד במסגרת עבודה.

במצב כזה, בעל הרכב יכול להגיש בקשה להסבת הדוח על שם הנהג האמיתי, כלומר, להעביר את האחריות לעבירה אל האדם שנהג ברכב באותה עת. פעולה זו חוסכת לבעל הרכב את התשלום ואת נקודות התעבורה הנצברות עקב הדוח, ומעבירה אותן לנהג הנכון.

 

איך מתבצע תהליך הסבת דוח משטרה?

תהליך הסבת דוח משטרה כולל מספר שלבים:

1. זיהוי הנהג שביצע את העבירה: על בעל הרכב לדעת מי נהג ברכב בזמן ביצוע העבירה. חשוב לדייק בפרטים כדי למנוע עיכובים או סיבוכים בהליך.

2. פנייה למשטרת ישראל: יש לפנות למשטרה באמצעות טופס ייעודי שנקרא "בקשה להסבת דוח", שמצורף לדוח שנשלח בדואר. בטופס זה יש למלא את פרטי הנהג שביצע את העבירה, כולל שם מלא, מספר תעודת זהות וכתובת. כמו כן, חשוב לצרף תצהיר של הנהג, מאומת על ידי עורך דין, המודה כי נהג ברכב בזמן ביצוע העבירה.

3. שליחת הבקשה: את הבקשה יש להגיש בתוך 90 ימים מיום קבלת הדוח. את הבקשה ניתן לשלוח בדואר, או לפנות באמצעות האתר של משטרת ישראל שבו ניתן לבצע פעולות רבות, לרבות בקשות להסבת דוח.

4. אישור הסבת הדוח: לאחר הגשת הבקשה, משטרת ישראל בודקת את הפרטים ומאשרת את ההסבה אם הכול תואם. אם יש בעיה עם הפרטים או שהמשטרה סבורה כי הבקשה אינה מוצדקת, ייתכן שההסבה לא תאושר, והדוח יישאר על שמו של בעל הרכב.

 

מגבלות ותנאים – הסבה דוח משטרה

זמן: כאמור, הבקשה להסבת דוח חייבת להיות מוגשת תוך 90 ימים. בקשה שתוגש מאוחר יותר תיתקל בסירוב אוטומטי, אלא אם ישנן נסיבות חריגות שמצדיקות את האיחור.

הודאה של הנהג השני: ההסבה אינה אפשרית ללא חתימתו והודאתו של הנהג האמיתי בביצוע העבירה. ללא הודאה זו, הבקשה לא תאושר.

דוחות מסוגים מסוימים: ישנם דוחות, כגון דוחות על מהירות מופרזת חמורה מאוד, שעשויים להישאר על שמו של בעל הרכב, גם אם אינו הנהג, במקרים חריגים בהם יש חשד לסיכון בטיחותי משמעותי.

 

הליך דיגיטלי להסבת דוח משטרה, וחשיבות עורך דין

כפי שניתן לראות, הליך של הסבת דוח משטרה כולל בירוקרטיה רבה, בין היתר הגשת טפסים ובקשות לגופים שונים, אימות חתימה של עורך דין, הכנת תצהירים ועוד. הליך כזה מחייב ליווי של עורך דין מסחרי ומנוסה, כך שגם מקל את התהליך וגם מקצר אותו.

כיום ניתן לבצע את הפרוצדורות האלה בשלט רחוק ומבלי הצורך לנסוע ברחבי המדינה ולהיפגש פנים מול פנים כפי שהיה נדרש בעבר. בעידן הפוסט קורונה ניתן לחתום על תצהירים באמצעות פגישות בזום, ולהגיש בקשות וטפסים בצורה דיגיטלית ומקוונת, כך שהתהליך הופך לקל ומהיר עבור כל הצדדים. אם ברצונכם לבצע הסבת דוח משטרה ו/או תנועה, אתם מוזמנים ליצור קשר באמצעות האתר או בטלפון 055-5631102 ונשמח לסייע לכם!

 

שתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

עוד מאמרים...

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן