רישום חברה לתועלת הציבור – המדריך לשנת 2024

במדריך הנדון נסקור את תהליך רישום חברה לתועלת הציבור, ואת השלבים והפעולות הדרושות בהליך זה. אם החלטתם לפתוח חברה לתועלת הציבור ותהיתם למה ואיך לעשות את זה – הגעתם למקום הנכון.

רישום חברה לתועלת הציבור או עמותה?

להלן ההבדלים העיקריים בין עמותה לחל"צ, וההחלטה היא לשיקולכם:

עמותהחברה לתועלת הציבור
חוקחוק העמותותחוק החברות
מספר מייסדיםמינימום – 2מינימום – 1
מספר חברים על מנת להחשב מוסד ציבורי לצרכי מס הכנסה  מינימום – 7מינימום – 7
בעלותלחברים אין בעלות בעמותה ולא ניתן להעביר חברות לאדם אחריש זכות קניינית (מניות) אשר ניתנות להעברה
הצבעהכל קול שווה בין כל החבריםכל קול שווה בין בעלי המניות
מטרהמטרה חוקית שאינה מיועדת לעשיית רווחים ולחלוקת רווחים בין חבריהמטרות ציבוריות בלבד שאינן מיועדות לעשיית רווחים ולחלוקת רווחים לבעלי מניותיה
מספר חברי הנהלהמינימום – 2מינימום – 1
חבר הנהלהחייב להיות חבר עמותהלא חייב להיות בעל מניות
מספר מורשי חתימהמינימום – 2מינימום – 2
ועדת ביקורת2  – מתוך חברי העמותה1 – לא חייבים להיות בעלי מניות
מבקר פנימיחובה מעל מחזור של 10 מיליוןחובה מעל מחזור של 10 מיליון
  רואה חשבוןרק אם מחזור ההכנסות גבוה מ-750 אלף ש"חחובה

רישום חברה לתועלת הציבור – בחירת מטרות, מייסדים ותקנון

אז במידה והחלטנו שרישום חל"צ היא היא הצעד הנכון עבורנו. מה הלאה?

בחירת מטרות לחל"צ- חברה לתועלת הציבור רשאית לפעול עבור מטרות ספציפיות בלבד. ביניהן: הגנת הסביבה, הנצחה, דת, רווחת בעלי חיים, זכויות אדם, חינוך, מחקר, ספורט, התיישבות, צדקה ושלטון החוק.

מינוי מייסדים – לצורך רישום חברה לתועלת הציבור נדרש למנות בעל מניות ודירקטור אחד לפחות, וכן חבר ועדת ביקורת אחד לפחות. לאחר רישום החל"צ, וכדי להיות מוכרים כמוסד ציבורי ו/או מלכ"ר ברשויות המס, יש למנות סך הכל 7 אנשים בחברה.

תקנון חל"צ– אחד ממסמכי היסוד לצורך רישום חל"צ הוא תקנון, שמהווה את ההסכם הבסיסי בין חברי החברה. ניתן לבחור בתקנון מצוי שקיים בחוק החברות, או לנסח תקנון בעצמכם ולהגיש אותו לבדיקה של רשם החברות. מומלץ להיעזר בעורך דין על מנת לבחור בתקנון שיתאים לחל"צ ולרצונות שלכם.

הגשת מסמכים – אל הבקשה לרישום החל"צ יש לצרף תקנון כפול, הצהרה של בעלי המניות בחברה, הצהרה לגבי כשירות הדירקטורים שלה, ועדת הביקורת, ועוד. עורך דין חייב לאמת כל מסמך.

בקשה לרישום חברה לתועלת הציבור מקוון

השלב הבא הוא רישום החל"צ ברשם החברות. על מנת לרשום את החל"צ יש להגיש בקשה לרישום עם כל הפרטים והמסמכים הנדרשים שצוינו לעיל, כגון פרטי בעלי מניות ודירקטורים, שמות החל"צ, תקנון וכו'. על הבקשה לרישום יש לאמת חתימה מול עורך דין.

בנוסף, על מנת לרשום חל"צ בישראל יש לשלם אגרת רישום. עלות אגרה נכון ל2024 הינה 841 ₪.

זמן ההמתנה עבור בקשת רישום הינה 21 ימי עסקים במקרים סטנדרטיים. במקרים שבהם מגישים תקנון מיוחד ולא מצוי, זמן ההמתנה אף ארוך יותר.

הליך דיגיטלי לרישום חל"צ, וחשיבות עורך דין

כפי שניתן לראות, הליך של רישום חברה לתועלת הציבור כולל בירוקרטיה רבה, בין היתר הגשת טפסים ובקשות לגופים שונים, אימות חתימה של עורך דין, הכנת תצהירים ופרוטוקולים, תקנון , ועוד. הליך כזה מחייב ליווי של עורך דין מסחרי ומנוסה, כך שגם מקל את התהליך וגם מקצר אותו עבור בעלי החברה.

כיום ניתן לבצע את הפרוצדורות האלה בשלט רחוק ומבלי הצורך לנסוע ברחבי המדינה, ולהיפגש פנים מול פנים כפי שהיה נדרש בעבר. בעידן הפוסט קורונה ניתן לחתום על תצהירים באמצעות פגישות בזום, ולהגיש בקשות וטפסים בצורה דיגיטלית ומקוונת, כך שהתהליך הופך לקל ומהיר עבור כל הצדדים. אם ברצונכם לבצע רישום חל"צ, אתם מוזמנים ליצור קשר באמצעות האתר או בטלפון 055-5631102 ונשמח לסייע לכם!

שתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

עוד מאמרים...

פירוק חברה מרצון

הסבת דוח משטרה בישראל: מדריך מעמיק 2024

בישראל, עבירות תנועה הן עניין שבשגרה, והן מטופלות בעיקר באמצעות דוחות שמנפיקים שוטרי התנועה או מצלמות אוטומטיות. אחד המושגים החשובים בהקשר זה הוא "הסבת דוח

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן