הקצאת מניות בחברה פרטית – המדריך השלם

הליך של הקצאת מניות בחברה פרטית הוא הליך דיגיטלי ומהיר יחסית, הודות למערכת המקוונת והיעילה של רשות התאגידים. ההליך יכול להתבצע בשתי דרכים שונות ועיקריות עליהן נרחיב במאמר הבא.

חובת דיווח על הקצאת מניות בחברה פרטית  

ראשית, חשוב לציין שהחוק מחייב דיווח לרשם החברות בכל הקשור לשינויים בחברה פרטית, ובפרט על הקצאת מניות. חוק החברות ותקנות החברות – דיווח, פרטי רישום וטפסים, מחייבים את החברה לדווח על הקצאת מניות בתוך 14 ימים ממועד החתימות ואישור החברה על כך. כמו כן, חובה לרשום את הפעולה של הקצאת המניות במרשם בעלי המניות של החברה.

אילו מסמכים נדרש על מנת לבצע הקצאת מניות כדין?

מעבר לטפסים שנדרש להגיש על מנת לבצע דיווח לרשם החברות, לפי החוק יש להכין מסמכים (כמובן בעזרת עורך הדין של החברה) כגון מרשם בעלי מניות עדכני שמתאר את אחזקת המניות בחברה לאחר הקצאת המניות, והחלטת דירקטוריון או אסיפה כללית המאשרת את הקצאת המניות.

 

האם הקצאת מניות בחברה היא אירוע מס?

התשובה לשאלה זו תלויה בנסיבות המקרה. לדוגמא אם מדובר בעסקה של הקצאת מניות עם בעל מניות חדש מחוץ לחברה, כשלרוב הקצאת מניות הינה עם תמורה, במקרה כזה סביר להניח שמדובר בהקצאת מניות שהיא אירוע מס. אם למשל מדובר בהקצאת מניות בחברה ללא תמורה או במתנה, בחברה שאינה איגוד מקרקעין, ייתכן שמדובר בהקצאה שאינה אירוע מס. בכל מקרה, אין לראות בתשובות אלה ייעוץ משפטי ויש לפנות לרואה חשבון שלכם, ולקבל ייעוץ פרטני האם מדובר בהקצאה שהינה אירוע מס שמצריכה דיווח לרשויות.

הגשה מקוונת באמצעות מינוי מוסמך לדווח

טוב, בוא נגיע לתכלס – איך מבצעים את הדיווח על הקצאת המניות? אופציה ראשונה היא באמצעות מינוי מוסמך לדווח בחברה – בדרך כלל עורך דין. עורך הדין יחתים נושא משרה בחברה על טופס שמנוסח כתצהיר ומאומת על ידי עורך דין, כך שבאמצעות הגשת הטופס יתבצע מינוי המוסמך לדווח בחברה. לאחר יום עסקים הבקשה מאושרת, ועורך הדין שכעת "מוסמך לדווח" יכול לבצע את הדיווח על הקצאת המניות במערכת המקוונת של רשם החברות. בדרך כלל מתקבל אישור על הקצאת מניות תוך מס' שעות.

הגשה ידנית באמצעות מילוי טופס 4 על הקצאת מניות

אופציה נוספת היא מילוי טופס 4 של רשות התאגידים (שמנוסח כתצהיר), אותו צריך להחתים נושא משרה בחברה ולבצע כאמור אימות חתימה של עורך דין. את הטופס מגישים בצורה ידנית באחת התיבות של רשם החברות הפרוסות בארץ. בדרך זו ניתן לבצע את הדיווח מבלי למנות מוסמך לדווח בחברה, אם לא מעוניינים בכך. יחד עם זאת, זו דרך פחות מומלצת כי היא לוקחת יותר זמן.

שתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

עוד מאמרים...

פירוק חברה מרצון

הסבת דוח משטרה בישראל: מדריך מעמיק 2024

בישראל, עבירות תנועה הן עניין שבשגרה, והן מטופלות בעיקר באמצעות דוחות שמנפיקים שוטרי התנועה או מצלמות אוטומטיות. אחד המושגים החשובים בהקשר זה הוא "הסבת דוח

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן