פתיחת עמותה לבית כנסת – איך עושים את זה?

מה נדרש לצורך הקמת עמותת בית הכנסת? איך רושמים בית כנסת ברשם העמותות? במדריך הנדון נסקור את תהליך פתיחת עמותה לבית כנסת ואת השלבים והפעולות הדרושות בהליך זה. אם החלטתם לפתוח עמותה כבית כנסת ותהיתם למה ואיך לעשות את זה – הגעתם למקום הנכון.

פתיחת עמותה לבית כנסת – למה כדאי?

מעבר לשיקולים חברתיים ואישיים, כמובן שעבודה תחת עמותה חשובה והכרחית משתי סיבות עיקריות: תרומות – בתור אדם פרטי קשה לגייס תרומות ולשכנע תורמים שאכן מדובר בפעילות שנועדה למטרה חברתית. עם זאת במידה והנכם רשומים כעמותה ויש את כל האישורים וההוכחות לכך: באופן משמעותי יותר קל לגייס תרומות לקידום המטרות שלכם. שיקולי מס – עמותות רשומות מקבלות מהממשלה הטבות מס כמו תשלומי מס נמוכים יותר, פטור ממע"מ, החזרים וכו'. 

רישומו של בית הכנסת כעמותה, תאפשר לו להירשם ברשויות המס כמוסד ללא כוונות רווח ולקבל פטור ממע"מ ופטור ממס על הכנסותיו, בכך  יחסכו כספים רבים אשר ישמשו את העמותה למימון פעילותה. יתרונות נוספים בניהול בית כנסת כעמותה נמצאים בחובת העמותה בקיום מוסדות ניהול וביקורת ובחובת הדיווח לרשם העמותות, הבודק את אופן ניהולו של בית הכנסת וקבלת ההחלטות. חובות אלו מביאים למצב של שקיפות מלאה מצד כל העוסקים במלאכה.

 

בחירת שם לעמותה, מטרות ותקנון

רישום עמותה כבית כנסת אינו תהליך רישום עמותה רגיל, ויש להגיש את בקשת הרישום בצורה ספציפית עם מסמכים ייחודיים לרישום עמותה כבית כנסת.

בחירת שם לעמותה – רשם העמותות מבקש לספק שלוש חלופות שונות לשם העמותה, בסדר עדיפות יורד, ומתוכן יבחר את שם העמותה שבעיניו הוא הראוי והתקין. על שם העמותה להיות ייחודי ושונה, ולא להיות דומה לשם של חברה או עמותה בצורה שיכולה להטעות את הציבור. לאור ריבוי בתי כנסת בעלי שמות דומים יש לכלול לשם העמותה המוצע את שם היישוב בו הוא נמצא.

מטרות עמותה – כאשר אחת ממטרות העמותה המבקשת להירשם הנה ניהול בית כנסת, על המייסדים לצרף מסמך נלווה לבקשת הרישום המפרט האם בית הכנסת כבר קיים ו/או שהכוונה להקים בית כנסת חדש. כמו כן יש להבהיר האם רשומים נכסים או זכויות בנכסים על שם בית הכנסת, האם מתנהל בית כנסת נוסף במקום בו פועל או עתיד לפעול בית הכנסת המבוקש לרישום כעמותה.

תקנון בית כנסת – אחד ממסמכי היסוד לצורך רישום עמותה הוא תקנון עמותה, שמהווה את ההסכם הבסיסי בין חברי העמותה. ניתן לבחור בתקנון מצוי שקיים בחוק העמותות, או בתקנון מצוי עם שינויים סטנדרטיים, וניתן אף לנסח תקנון בעצמכם ולהגיש אותו לבדיקה של רשם העמותות. כמו כן, יש תקנונים מיוחדים לבתי כנסת ומוסדות מיוחדים אחרים. מומלץ להיעזר בעורך דין על מנת לבחור בתקנון שיתאים לעמותה ולרצונות שלכם.

מסמכים מיוחדים – פרוטוקול מתפללים ואישור שימוש בנכס -ככל שמדובר בבית הכנסת המתקיים במבנה שהוקצה לו ע"י הרשויות או מוסדות אחרים יש לצרף אישור מטעם בעל הנכס. כמו כן,  כאשר בית כנסת קיים מבקש להפוך לעמותה יש להמציא פרוטוקול אסיפה של חברי בית הכנסת הכולל החלטות לענין רישום כעמותה, בחירת  ועד, שם, מטרות ותקנון.

 

פתיחת עמותה לבית כנסת – היעזרו בעורך דין

כפי שניתן לראות, הליך של רישום עמותה כולל בירוקרטיה רבה, בין היתר הגשת טפסים ובקשות לגופים שונים, אימות חתימה של עורך דין, הכנת תצהירים ופרוטוקולים, תקנון עמותה, ועוד. הליך כזה מחייב ליווי של עורך דין מסחרי ומנוסה, כך שגם מקל את התהליך וגם מקצר אותו עבור בעלי החברה.

כיום ניתן לבצע את הפרוצדורות האלה בשלט רחוק ומבלי הצורך לנסוע ברחבי המדינה, ולהיפגש פנים מול פנים כפי שהיה נדרש בעבר. בעידן הפוסט קורונה ניתן לחתום על תצהירים באמצעות פגישות בזום, ולהגיש בקשות וטפסים בצורה דיגיטלית ומקוונת, כך שהתהליך הופך לקל ומהיר עבור כל הצדדים. אם ברצונכם לבצע רישום עמותה, אתם מוזמנים ליצור קשר באמצעות האתר או בטלפון 055-5631102 ונשמח לסייע לכם!

 

שתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

עוד מאמרים...

פירוק חברה מרצון

הסבת דוח משטרה בישראל: מדריך מעמיק 2024

בישראל, עבירות תנועה הן עניין שבשגרה, והן מטופלות בעיקר באמצעות דוחות שמנפיקים שוטרי התנועה או מצלמות אוטומטיות. אחד המושגים החשובים בהקשר זה הוא "הסבת דוח

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן